søndag, november 02, 2008
Ny Metro og Motorvej gennem Århus.
Vis stort kort
20. oktober 2008 sendte vi følgende forslag til Rådmand Peter Thyssen i Århus.
I Jyllands-Posten havde rådmanden efterlyst forslag til afhjælpning af trafikproblemer ved de forestående store anlægsarbejder i Århus.
Vort forslaget indebærer forlængelse af eksisterende motorvej E45. Forlængelsen føres under Viby Ringvej og under Ringgadebroen og videre langs kystbanen indtil den forenes med nuværende motorvej ved Skæring. Den nye strækning føres langs eksisterende jernbane, hvor der kan arbejdes med få gener for både vej- og banetrafik. Se kort.
På havnearealet udføres en motorvejsudfletning, der giver adgang for tung trafik direkte til havnen. Skulle Århus-drømme om en vejforbindelse til Samsø nogensinde blive til virkelighed, så vil havneudfletningen være et godt udgangspunkt for ruten over havet. Det vil også sikre god adgang til det planlagte storbyggeri på havnefronten.
Kystbanen gives en ny endestation nord for Risskov .
Ved Slet anlægges en ny Hovedbanegaard for både Metro og den jydske længdebane. DSB skal ikke længere "bakke" ud af Århus, men forbindes med midtbyen med den nye Metro.
Langs den nye motorvejsstrækning føres en ny Metro med endestationer i Slet og Vejlby-Risskov.
De trafikale forstyrrelser bliver langt mindre ved at følge jernbanerne og samtidigt opnås langt bedre forhold for de nye jernebaneterminaler i henseende til parkeringmuligheder og adgangsforhold iøvrigt. I byggeperioden, kan etableres busforbindelser til aflastning.
Vis stort kort
20. oktober 2008 sendte vi følgende forslag til Rådmand Peter Thyssen i Århus.
I Jyllands-Posten havde rådmanden efterlyst forslag til afhjælpning af trafikproblemer ved de forestående store anlægsarbejder i Århus.
Vort forslaget indebærer forlængelse af eksisterende motorvej E45. Forlængelsen føres under Viby Ringvej og under Ringgadebroen og videre langs kystbanen indtil den forenes med nuværende motorvej ved Skæring. Den nye strækning føres langs eksisterende jernbane, hvor der kan arbejdes med få gener for både vej- og banetrafik. Se kort.
På havnearealet udføres en motorvejsudfletning, der giver adgang for tung trafik direkte til havnen. Skulle Århus-drømme om en vejforbindelse til Samsø nogensinde blive til virkelighed, så vil havneudfletningen være et godt udgangspunkt for ruten over havet. Det vil også sikre god adgang til det planlagte storbyggeri på havnefronten.
Kystbanen gives en ny endestation nord for Risskov .
Ved Slet anlægges en ny Hovedbanegaard for både Metro og den jydske længdebane. DSB skal ikke længere "bakke" ud af Århus, men forbindes med midtbyen med den nye Metro.
Langs den nye motorvejsstrækning føres en ny Metro med endestationer i Slet og Vejlby-Risskov.
De trafikale forstyrrelser bliver langt mindre ved at følge jernbanerne og samtidigt opnås langt bedre forhold for de nye jernebaneterminaler i henseende til parkeringmuligheder og adgangsforhold iøvrigt. I byggeperioden, kan etableres busforbindelser til aflastning.