søndag, april 30, 2006

 

Apoteker Rørbæk. Jacob Rørbæk-Jensen (21.08.1897-04.12.1958) var af den gamle skole, men en fortrinlig læremester. Han kom til farmacien i 1915 og fik 1949 bevilling til at drive Hundborg Apotek. I 1957 fik han bevilling til Frederikshavn Svaneapotek og dér døde han året efter.

Hundborg Apotek (billedet) blev oprettet som hjælpeapotek til Koldby Apotek i 1907 og blev selvstændigt i 1916.

I Hundborg tog Rørbæk sig selv af disciplens oplæring og da jeg fik min medhjælpereksamen kunne jeg forestå driften af et apotek i hver en henseende. Kun kandidateksamenen manglede for at få lov. Den fik jeg i 1958. Jeg fik lært at købe ind, føre apotekets bøger, fik kendskab til al lovgivning om apotekervæsenet etc. Desuden sørgede Rørbæk for behørig social opdragelse.

Jeg både boede og spiste på apoteket. Morgenmaden indtog jeg alene, men spiste middagsmad og aftensmad sammen med apotekeren og hans kone Karen. Der var altid dækket op med hvid dug, tøjservietter og undertallerkener og bestik i sølv. Hun havde en knap installeret under gulvtæppet ved hendes plads. Et tryk på den udløste en ringetone i køkkenet og så bar køkkenpigen Ulla næste ret ind og skiftede tallerkener. Det kneb, at jeg kunne nå at spise mig mæt inden Karen sagde velbekomme og til sidst forbarmede hun sig og fik Ulla til at servere for mig alene i vinterhaven om aftenen. Det var dejligt. Ulla undte mig det godt. Jeg fik 18 halve rugbrød med det lækreste pålæg og rigelig tid til at nyde maden.

Af og til gæstede en naboapoteker. Så fik jeg besked på at stå stand by på værelset. På et tidspunkt på aftenen sendte Karen bud efter mig og jeg kom ned og hilste på gæsterne. Hun havde på forhånd instrueret mig i hvilken stol, jeg skulle sidde og at jeg blot skulle være stille og høre på. Meningen var selvklart at jeg også skulle lære, hvad apotekere taler om privat og få kendskab til den Farmaceutiske Stat.

Se det var en læreplads.
Comments:
Sjovt at høre om det lille Hundborg Apotek, som man ellers ikke finder mange oplysninger om.

Karsten
 
Send en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Google

Disciple stod også i mesterlære. Jeg er nok den si... Elevpladser. Der mangler praktikpladser. Mestrene ... Lobby, penge og consensus. År tilbage var jeg udpe... ARLA og barnløshed. Korsblomstrede planter benytte... Social Ulighed i Sundhed. Sundhedsstyrelsen har of... Fødevarekontrollen og resourcer. En bekendt - Ingr... FN og Klima. Har vi sat ræven til at vogte gæs?The... CO2-kreditter. Udenrigsministeriet og Miljøstyrels... Brev postet til Connie Hedegaard.Miljøminister Con... Klimaforbedring. Ganske langsomt bliver klimaet på...