fredag, oktober 20, 2006

 


Det Metaboliske Syndrom.

Når tiden sig nærmed, hvor grisene skulle væk, tog min far et stump selvbindergarn og målte grisene om maven, hvor de var tykkest. Når målet passede med en knude på garnet, var det tid at sende dem på slagteriet. Ikke uden overraskelse læste jeg hos "netdoktor", at denne enkle måde at veje svin på nu har fundet vej til mennesker og ligefrem anbefales fremfor vejning. Forskning har nemlig vist, at det fedt, der sidder om taljen er særligt provokerende for udvikling af gammelmandssukkersyge.

Da mit blodsukker havde sneget sig over den magiske grænse på 6,1 mmol/l som laboratoriet angiver som øvre grænse for det normale, fandt jeg en stump snor frem og kunne lynhurtigt aflæse, at jeg skulle have være på slagteriet forlængst. Ingen tvivl, jeg var nu i gruppe med dén sjetedel af den danske befolkning, der har det metaboliske syndrom - alle med udsigt til at udvikle sukkersyge.

De fleste ved det bare ikke, men antallet er stærkt stigende også blandt de unge under 40. Det metaboliske syndrom vil blive en af de største udfordringer i fremtidens sundhedsvæsen. Vi har kun lige set toppen af isbjerget. (Re. Netdoktor).

Min tese, "Folk er kun overvægtige, hvis de har gener af deres vægt", har jeg udvidet med "eller har udviklet det metaboliske syndrom".

At navnet vækker associationer til "det diabolske", gør det ikke bedre. Der er ingen medicin, ingen modgift - der er kun eet at gøre - at flygte. Det gør jeg så. Med en fart på eet kilo om ugen flygter jeg fra gruppen.

Bortset fra Inger Sihm - My Guardian Angel - kan kun få interessere sig for min vægt, mens flere burde interessere sig for deres egen. Giver dét anledning til at gøre noget, kan det næppe siges bedre: Af mad på fad og vin i glas er lidt for lidt præcis tilpads. (Piet Hein)

Comments: Send en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Google

SARA - DewormerSara er blevet magelig med tiden. ... Multi-Frugttræ- uden podning.Det er så let at pode... Elitegymnaster 50 årsjubilæum.30. september 2006 m... 25% eller 16% Moms - det bestemmer du selv.Det er ... Er der noget at klage over?Brugere glade for dans... Landet uden læger - det meste af tidenSkanderborg ... Skanderborg Købstad uden apotek 74% af tiden.Skand... Under kontrol af Steins LaboratoriumMange virksomh... A Love Story.This is a love story. It begins with ... De Gode Gamle Dage - Skat og Økonomi.Folkeskole p...