mandag, januar 12, 2009
Den Virtuelle Charterrejse - VII
Virkeligheden udfordres.
(fortsat fra)
(3 Google Street Car)
Resumé. Den virtuelle Charterrejse havde som mål at udbyde et stort og varieret udbud af rejsemål og give garanti for den perfekte oplevelse. De forventninger var indfriede, da man stod overfor fejring af 10-årsdagen for den første rejse.
At nå så langt kan tilskrives samarbejdet med Google. Google's satellitter havde i mange år afbilledet hver en tomme på den ganske globe. I tekniske forvaltninger rundtom i landets kommuner blev disse foto digitaliseret, så by- og matrikelkort kunne opdateres med diverse tilbygninger, udestuer m.m., som bygningsmyndighederne ellers ingen kendskab havde til. Det krævede en del manuelt arbejde at trække billedernes konturer op og omdanne dem til bygningstegninger, men det arbejde fik man udført i Kina.
Fotokvaliteten kunne forbedres ved at overlejre satellitbillederne med næroptagelser udført fra luften. I Danmark var dette arbejde overladt til COWI, der år efter år overfløj det ganske land.
For at fjerne eller blot mindske det manuelle arbejde begyndte Google at supplere billedmaterialet med optagelser fra landjorden. Til det brugte man en Google Street View Cam-Car med 360° kamera på taget. Allerede i 2008 var hundredvis af disse biler på gaderne overalt i USA og var begyndt at dukke op i mange Europæiske byer. Målet var tydeligvis at affotografere hele verden med en præcision nærmere en millimeter.
Den virtuelle charterrejse var ikke sene til at indse værdien af et samarbejde med Google og sammen med RTX fra Nørresundby påbegyndtes et arbejde med at animere billederne. RTX havde kastet mange ressourcer ind i udvikling af software til B&O-filmen. Google's billeder blev kernen i en ny menneskeskabt virkelighed. Omend arbejdet var stort, var princippet enkelt. Der benyttedes samme teknik som ved fremstilling af tegnefilm. Ud fra to billeder af samme emne - blot adskilt i tid - kunne ved interpolation fremstilles det nødvendige antal mellemstadier, så en gengivelse opfattedes naturtro af det menneskelige øje. RTX benyttede samme teknik. Ud fra to billeder taget med dage eller måneders mellemrum kunne RTX med denne teknik så at sige udfylde den mellemliggende tid med interpolerede billeder. RTX gik imidlertid et skridt videre. Ved at antage et tilsvarende forløb fremover, kunne man ekstrapolere det seneste billede ud i fremtiden. Google's minutiøse stilbilleder kunne man give et naturtro liv ved at tilføje nye ekstrapolerede billeder. Palmerne begyndte nu at svaje i vinden, græsset begyndte at gro. Denne naturtro fiktion kunne omsættes til B&O-filmen og var i bund og grund den tekniske forudsætning for den virtuelle charterrejse. Det var også samarbejdet med Google, der havde fået Spielburg Junior til at indse, at fremtiden tilhørte Den Virtuelle Charterrejse.
Hos Google havde man den filosofi, at hvis noget kunne lade sig gøre, så gjorde man det. Så kunne man altid bagefter finde ud af, hvad det nu kunne bruges til. I årevis havde man haft elektroniske edderkopper til at kravle rundt og samle informationer i det store Internet. De havde samme funktion som Odins ravne, Hugin og Munin, der hver nat fløj og så, for så at vende tilbage og hviske det hele i øret på Odin. Google supplerede edderkopperne med et netværk af frivillige redaktører verden over. Disse redaktører hjalp med at systematisere og katalogisere den megen information.
Google havde også bragt andre aktiviteter ind i samarbejdet - aktiviteter der i mange år var tys-tys. Google's satellitter nøjedes nemlig ikke med at fotografere jorden. De indsamlede også alle radiobølger, der nåede deres antenner. En SMS "Hvad skal du lave på lørdag" opsnappes og en cryovac supercomputer hos Googleplex, Silicon Valley siger haps og fordøjer informationen sammen med millioner andre SMS'er. Google tilbød også oversættelser af mere end tyve sprog til et hvilket som helst andet af disse tyve sprog. En flittig benyttet service af WEB-surfere. Hvad de færreste tænkte på er at, hver eneste oversættelse - om det så blot er et enkelt ord - bliver det lagret sammen med tidspunkt og spørgerens identitet. Google benyttede dette til at forbedre sine oversættelser og holde sine ordbøger opdaterede. Da Google lancerede sit billedprogram Picasa var det blot tænkt som en simpel hjælp til at finde og gengive billeder opbevaret i forskellige foldere på folks PC'er. Det udviklede sig og folks feriebilleder fandt hurtig vej til Internettet og nu ofte med navn og forklarende tekster. Alle, der brugte en telefon, en computer eller på anden måde trak et elektronisk spor havnede i maven på cryovac'erne.
Alt mens cryovac computerne åd sig federe og federe kunne man begynde at aflæse personlighed og forkærligheder hos alverdens indbyggere. For Den Virtuelle Charterrejse blev det nøglen til udvikling af rejser med en hidtil ukendt høj tilfredshedsgrad hos turisterne. Den nye bio-elektriske SMS-tjeneste havde også stor fordel deraf. Med et indgående kendskab til afsenderens personlighed kunne piktogrammerne hos SMS-modtageren tolkes individuelt med høj præcision. Fejl forekom, men da indholdet i en SMS som regel er ligegyldigt og svaret ligeså, blev fejlen aldrig opdaget hverken hos afsender eller modtager. Google kunne endda tilbyde fuldautomatisk at modtage og besvare SMS'er for abonnenter, hvis de i en periode grundet sygdom eller andet forfald ikke kunne varetage SMS-forbindelserne til deres venner. Brugerne kunne med denne service også slå deres SMS-apparat på AUTO, hvis de uventet fik brug for at tænke.
Folk i Grenå var selvfølgelig med på det nye, men deres hverdag var mest optaget af den intensive off shore virksomhed på Anholt. Billund havde godt nok fået eneret på start og landing af fly til og fra Anholt, men rejsende til ferieanlægget NoWhere og Hus nr. 2 var ikke omfattet af denne eneret, så de kunne med fordel tage færgen. Gad vide, hvad det kunne føre med sig?
Fortsættes i Den Virtuelle Charterrejse - VIII.