lørdag, januar 17, 2009

 

Den Virtuelle Charterrejse X
- Hanstholm Underskole og Trællegenet.
(fortsat fra)

Resumé: Nu, hvor 25 års jubilæet for den første virtuelle charterrejse på Anholt stod for døren, blev det klart for alle medier, at der ville blive tale om en Mega-begivenhed. CNN havde derfor sendt reporter Sam Gupta af sted for at opbygge baggrundsmaterialet til dækning af begivenheden. Han var begyndt i Hanstholm. Her havde Anna Fink flere gange omtalt ”Klitten” og det krævede en nærmere forklaring.


”Klitten” viste sig at være en underskole, der holdt til på ”Klitgaarden” på toppen af bakken. Forstander Peder Steensgaard fandt han ude i marken. Her var forstanderen og en flok børn travle med at stakke hø. Sam fik stukket en rive i hånden. Hvis han hjalp til, kunne de hurtigere blive færdige og få tid til en snak. Den snak fik de så hjemme på gården.


Sådan har det ikke altid været. For år tilbage havde man den ”sorte skole”. Ikke fordi det nødvendigvis behøver at været noget galt med den skoleform. Det var bare gået hen og blevet sådan, at lærerne tilbragte mere tid i lærerværelset og med andre ting end at være sammen med børnene. Og halvdelen af den tid brugte de til at få ørenlyd. Regeringen sendte byger af bestemmelser for at forbedre situationen. Det blev det ikke bedre af. Folk var også trætte af at se børn stå og hænge ved bagerforretningen i frikvartererne. Børnenes motorik var alarmerede ringe. Overvægt hærgede dem. De, der ikke blev passiveret af deres overvægt, kunne desværre blive nogle værre ballademagere.

Kommunen var ikke sene til at udnytte det kommunale selvstyre. De nedlagde kommuneskolen og købte stedet her. Alle love og bestemmelser om undervisning og skolepligt blevet ophævet. Pensumplaner og eksaminer gik samme vej.

Nu fungerer gården som underskole og drives af børnene sammen med forstanderen og nogle forvaltere. Forvalterne har udover deres landbrugsfaglige uddannelse gennemgået et coachingmodul på universitetet. Der er både agerbrug og staldrift og et lille mejeri til gården. Døgnrytmen bestemmes af solens gang og af malke- og fodringstider for bæsterne. Vi er kun få lærere, men til gengæld tilbringer vi al vor tid sammen med børnene. På mange måder minder det om livet på en højskole i gamle dage.

Der er ingen opdeling i klasser og heller ingen klasseundervisning - heller intet lærerværelse. Undervisningen er i det hele taget ikke fagdelt, men helt og holdent knyttet til det daglige arbejde. Børnene fordelt i grupper med både store og små. De store hjælper de små og der er ingenting, man lærer så meget af, som at hjælpe andre. Mere end halvdelen af arbejdet sker med simple midler og minder meget om landbruget hos Ames folket i USA.

Til resten af arbejdet bruger vi moderne hjælpemidler, så ingen forlader skolen uden kunne køre og vedligeholde en traktor, mejetærsker o.s.v. På mejeriet lærer de at passe motorer, dampanlæg og får indgående indsigt i bakteriologi og hygiejne. De regner som den naturligste ting af verden på tilførsel af kvælstof, kalium og fosfor til vore kulturplanter og alle lærer at lave foderplaner for dyrene.

Vi aflægger besøg hos samtlige virksomheder nede i byen og skriver rapporter om besøgene. Forældrene tager flittigt del i undervisningen og træder til, når børnene vil lære noget specielt. Undervisningen foregår på modersmål og engelsk. Det rigsdanske falder os ikke let på tungen og er jo også nærmest en sjællandsk dialekt.

De fleste børn tager hjem om aftenen, men der er altid nogle af de ældste, der bliver og overnatter. De hjælper med at røgte hestene til nat og er gode at have ved hånden, når en so skal fare. Hver aften er der frugtgrød og mælk eller hjemmelavet tykmælk for dem, der måtte være. De ældste kan godt lide at hænge ud og der er altid en seng til dem, der vil blive.

Én gang om ugen kommer gamle Lass Mikkelsen ind om aftenen og fortæller historier. Så er de der alle - med forældre. Når den gamle fortæller om nornerne Urd, Verdande og Skuld og om livstræet Yggdrasil eller om de gamle sagnkonger, har han tilhørernes fulde og udelte opmærksomhed.

Mange af drengene vil ud at fiske, så snart de kan få lov. Pigerne hænger gerne ved skolen længere. Dem, vi kan snakke for det, tager på Hjørring overskole, når de er store nok til det.


Sam Gupta måtte absolut have et reportagehold over, men der var lidt mere han skulle have rede på først. Sognefogeden havde talt varmt om det sundhedsvæsen, som de blandt andet drev sammen med nabokøbstæder. Inden han tog ind og kiggede på den overskole, som forstander Peder Steensgaard fortalte om, ville Sam besøge en lokal sundhedsrepræsentant. Det blev den norskfødte læge Olav Heinefjord, der havde praksis i lægeklinikken nede i byen.

Som det kan høres, så kommer jeg fra Bergen. Den evindelige regn bekom hverken
mig eller min familie, så da der blev mulighed for at købe en praksis her i Hanstholm, slog vi til. Det har vi ikke fortrudt. Jeg går meget op i antropologi. Den interesse har jeg fået mulighed for at videreføre på Aalborg Universitet som ekstern lektor. Vi er et team, der lige har publiceret en artikel om trællegenet. Ja, det er vores slang for mitokondria DNA. Det er en slags DNA med eget genom, som vi kun får fra vore mødre og som ellers er uden arvelige egenskaber. Af samme grund bevares det intakt i mange generationer og kan bruges til at følge folkevandringer over tusinde år.

Op gennem forhistorisk tid fandt en betydelig import af trælle sted. Størsteparten kom fra Lilleasien og blev ført hertil via handelsvejene ad de russiske floder og videre over Østersøen. Vesterhavet blev først benyttet senere, da vi fik bedre skibe. De blev fortrinsvist afsat i de sydlige og østlige landsdele. Jorden var federe her og prislejet bedre. De nordlige egne fra Limfjorden og nordover og det norske land var fattigere og havde ikke råd til kostbare trælle.

Trællene er for længst givet fri. De går rundt blandt os med skjorte og slips uden at skille sig ud, men deres mitokondria DNA peger endnu den dag i dag tilbage til deres oprindelse i Lilleasien. Det er derfor vi blandt fagfolk kan finde på at bruge udtrykket ”trællegen”. Livet som træl sætter nemlig også et spor i sindet. Et spor som holder mange generationer. Trældom kuer folk. De mister kampgejst. De vil ikke længere slås for sit og sine. Det kunne vi nok ikke have sporet til i dag, om ikke det op gennem tiden var blevet genopfrisket som det skete under livegenskabet. Det blev igen på de federe jorde mod syd og øst, at bønderne blev livegne, medens Vendsyssel og Norge helt gik fri.

I den undersøgelse, vi lige har publiceret, har vi undersøgt mitokondria DNA hos folk i hus nr. 2 på Anholt. Hos et overvældende flertal peger deres mitokondrier på en oprindelse i Lilleasien. Indslusningsprogrammerne har utilsigtet fungeret som en jættestor antropologisk sigte og opkoncentreret trællenes efterkommere i hus nr. 2. Det stemmer også med, at store dele af Sjælland i dag er affolket, mens færre end hver femte vendelbo har ladet sig friste af lyksalighederne i hus nr. 2.

Jeg skal ud på sygebesøg nu, men hvorfor ikke komme igen i morgen, så skal jeg vise dig nogle andre antropologiske iagttagelser og jeg vil også gerne vise dig rundt på lægeklinikken.


Det var Sam Gupta ikke sen til at takke ja til. Det her var for spændende og han
kunne tidsnok komme til Grenå. Her var der jo heller ingen der kendte ham eller
ventede ham.
(Fortsættes).
Comments: Send en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Google

Den Virtuelle Charterrejse IX- Hanstholm Kommune(f... Den Virtuelle Charterrejse VIII- tiårsjubilæum(for... Den Virtuelle Charterrejse - VIIVirkeligheden udfo... Den Virtuelle Charterrejse - VIKommunikation(forts... Den Virtuelle Charterrejse VHus nr. 2 - Spinn Off.... Den Virtuelle Charterrejse - IVFryns og Nyheder.(F... Den Virtuelle Charterrejse - IIIThe Creative Econo... Den Virtuelle Charterrejse - IIForberedelser til t... Den Virtuelle Charterrejse IB&O Filmen.Den finansk... GRØN STRØM